Pastapiu

Servizi a contenuto

Servizi a contenuto.

Diensten met inhoud, aldus de letterlijke vertaling. Het is een soort van “service” die de Italiaanse telefoonmaatschappij biedt. 

Toen wij in februari van dit jaar emigreerden naar Italië en ons Italiaanse prepaid telefoonnummer wilden omzetten in een abonnement, besloten we om dat te doen bij TIM, de Italiaanse KPN, zeg maar. Bij het dichtstbijzijnde Centro TIM was dit in een mum van tijd geregeld. Met een Italiaanse microchip in onze gsm’s en de opdracht om de TIM-app te downloaden togen wij huiswaarts. Het verschil met een abonnement bij een Nederlandse maatschappij zit ‘m in de betalingswijze. Schrijft de KPN maandelijks een bedrag van je bankrekening af, bij TIM zorg je voor een budget in je app, waarvan de abonnementskosten iedere maand kunnen worden afgeschreven. Heb je bijkomende kosten, zoals bellen naar het buitenland, dan worden die automatisch van je budget afgeschreven. Prima geregeld, toch? Totdat wij bemerkten dat er wekelijks geld “verdween” van het budget. Na enkele keren contact te hebben gehad met TIM, bleken er abonnementen actief te zijn, die wij niet hadden afgesloten. Hoe we daaraan kwamen? Geen idee!

Om een lang verhaal kort te maken: wij maakten onbedoeld gebruik van Servizi a contenuto, wij hadden er nog nooit van gehoord! Om er vanaf te komen moesten we met een speciale button in de app de abonnementen opzeggen, waarbij de tekst verscheen dat het abonnement op eigen verzoek (?!) werd beëindigd, en vervolgens raadde TIM ons aan om de Servizi a contenuto te blokkeren. Dat laatste is alleen mogelijk door middel van een telefoongesprek met de servicedesk. Je moet het maar weten! Servizi a contenuto houdt dus in dat je ongevraagd diensten  ter beschikking krijgt. En of je gebruik maakt van die diensten of niet, de aanbieders halen het abonnementsgeld gewoon van je budget bij de telefoonmaatschappij.  Alweer wat geleerd! Voor onze telefoonnummers zijn de Servizi a contenuto inmiddels geblokkeerd!